Skip navigation MENU
Pas op voor phishing e-mails over KVK-gegevens

Phisingmail

Controleer berichten vanuit de KVK

De valse berichten en e-mails die momenteel door cybercriminelen uit naam van de KVK verstuurd worden gaan over: opnieuw identificeren, de verplichte UBO-registratie of een digitale sleutel. In dit bericht dwingt de cybercrimineel een actie af. Bijvoorbeeld: registreer nu, klik op de link of scan de QR code. Doe niet wat er in deze berichten staat, maar bel of chat met het KVK Service Center. Lees hier wat de KVK wel en niet doet in berichten die zij versturen:

  • KVK deelt nooit boetes uit en dreigt er ook niet mee.
  • KVK dreigt nooit per e-mail of sms om uw KVK-nummer in te trekken of om uw registratie in het Handelsregister te stoppen.
  • KVK vraagt u nooit per e-mail of sms om gegevens te controleren door op een link te klikken.
  • KVK stuurt nooit brieven, e-mails of sms’jes met QR-codes om gegevens aan ons door te geven.
  • KVK verplicht u nooit om via mail of sms een digitale sleutel, toegangscode of wachtwoord aan te vragen of te verlengen.
  • Een toegangscode voor een KVK-account vraagt uzelf aan op kvk.nl, nooit via een mail of sms. Met een KVK-account bestelt u KVK-producten zoals uittreksels.
  • Inschrijvingen en wijzigingen in uw KVK-registratie geeft ualtijd veilig door op kvk.nl met uw DigiD.
  • Voor eenmanszaken is er de ‘Mijn eenmanszaak’ omgeving waar u met uw DigiD inlogt om gegevens te wijzigen.

1. Afzender

Controleer het adres van de afzender. De naam van de afzender mag dan precies hetzelfde zijn als die van uw bank of webwinkel, maar vaak is het gebruikte e-mailadres vaag of een afgeleide versie van een echte bedrijfsnaam of de naam van een instantie.

2. Aanhef

Bedrijven en instanties waar u klant bent of zaken mee doet, gebruiken in ieder geval uw achternaam in een e-mail, of weten of u een man of een vrouw bent. Wordt umet heel algemene termen, zoals ‘Geachte heer/mevrouw’ of ‘Beste klant’, aangesproken, let dan op.

3. Vragen naar persoonsgegevens

In veel nepmails staat het verzoek om uw persoonsgegevens ’te controleren’, ‘bij te werken’ of ‘aan te vullen’. U moet dan op een link klikken om dit te doen. Doe dit nooit zomaar. Uw bank, verzekeringsmaatschappij en overheidsinstanties vragen nooit op deze manier naar persoonsgegevens.

Bel het bedrijf of de instantie eerst op om te controleren of ze de e-mail wel zelf hebben verstuurd. Gebruik hiervoor nooit de contactgegevens in de e-mail, maar zoek deze zelf op.

4. Spoed of laatste waarschuwingen

Veel valse e-mails proberen u onder druk te zetten door gebruik te maken van laatste waarschuwingen of spoedmeldingen. Een voorbeeld van een dergelijk bericht is bijvoorbeeld ‘Uw hostingpakket verloopt, als u vandaag bedrag x niet overmaakt zal uw website worden geblokkeerd’. Ga hier niet via de e-mail op in maar neem bij twijfel telefonisch contact op met de hostingpartij.

5. Links

Links in nepmails kunnen ervoor zorgen dat er schadelijke software op uw computer wordt geïnstalleerd of leiden u naar een valse website. Klik dus nooit zomaar op de links in een e-mail. Controleer het adres van de link door, zonder erop te klikken, de cursor van uw muis op de link te zetten en te kijken welk adres er verschijnt.

6. Bijlagen

Een bijlage in een nepmail kan ervoor zorgen dat er schadelijke software op uw computer wordt geïnstalleerd. Open dus nooit zomaar een bijlage van een e-mail die u niet vertrouwt. Een zip of rar-bestand is altijd verdacht, omdat bijvoorbeeld facturen en aanmaningen nooit op deze manier worden verstuurd. Verwacht u toch een bestand? Neem dan contact op met de afzender om te vragen wat en hoe ze iets precies verstuurd hebben.

Vragen over dit item?

Bel, mail of kom gerust eens langs

Contact

Wij werken met en zijn leverancier van:

 

Lid van: